SIO         

Loading

Laryngeal adenoid cystic carcinoma

Carcinoma adenoidocistico della laringe

E. Zvrko, M. Golubović 1

Clinic for Otorhinolaryngology and Maxillofacial Surgery; 1 Center for Pathology, Clinical center of Montenegro, Podgorica, Montenegro

FULL TEXT - PDF DOCUMENT

Summary

Adenoid cystic carcinomas are malignant tumours and occur in the major and the minor salivary glands. Laryngeal adenoid cystic carcinomas are rare and account for less than 1% of all malignant tumours in the larynx. Adenoid cystic carcinoma is characterised by slow progression, multiple recurrences and late distant metastasis. The aetiology of adenoid cystic carcinoma remains unknown. They usually originate in the supraglottic or subglottic area. Wide-margin surgery alone or in combination with post-operative radiotherapy is the best tumour management. In this article, the case of laryngeal adenoid cystic carcinoma is described in a 55-year-old male patient who presented with a 3-month history of prelaryngeal pain. The patient underwent total laryngectomy and post-operative radiotherapy. For patients with laryngeal adenoid cystic carcinomas, regular and long-term follow-up is mandatory, in order to detect relapses and metastases.

Riassunto

I carcinomi adenoidocistici sono tumori maligni delle ghiandole salivari maggiori e minori. I carcinomi adenoidocistici della laringe sono rari e rappresentano circa l’1% di tutti i tumori maligni della laringe. Il carcinoma adenoidocistico è caratterizzato da una crescita lenta, da ricorrenze multiple e frequenti metastasi a distanza. L’eziologia di questo tumore è a tutt’oggi sconosciuta. In genere la sede di origine è rappresentata dalla regione sovra o sottoglottica. L’ampia asportazione chirurgica da sola o associata a radioterapia post-operatoria rappresenta il trattamento di scelta di questi tumori. In questo articolo presentiamo un caso di carcinoma adenoidocistico della laringe in un uomo di 55 anni che presentava da circa 3 mesi dolore localizzato alla laringe. Il paziente è stato sottoposto a laringectomia totale e a radioterapia post-operatoria. Per i pazienti affetti da carcinomi adenoidocistici della laringe, è necessario un follow-up lungo e regolare, finalizzato alla diagnosi precoce di eventuali recidive o metastasi a distanza.