SIO         

Loading

The park-bench position in cervico-facial reconstructive surgery: a technical note

La posizione park-bench in chirurgia ricostruttiva cervico-facciale: nota tecnica

A. Baj1, P. Capparé1, L. Autelitano2, G. De Riu3, G.A. Beltramini1, E. Segna1, A.B. Giannì1

1 Department of Maxillofacial Surgery, Fondazione IRCCS Ospedale Maggiore Policlinico, University of Milan, Milan, Italy; 2 Department of Maxillofacial Surgery, San Paolo Hospital, University of Milan, Milan, Italy; 3 Maxillofacial Department, University of Sassari, Italy

FULL TEXT (PDF DOCUMENT)

Summary

Resection and simultaneous reconstruction with free flaps of wide tumours of the scalp and posterior neck region are difficult to perform through a single surgical approach. In such cases, the park-bench position – a lateral oblique position – could allow simultaneous resection and reconstruction of tumours of the scalp and occipital region without changing the patient’s position. In the case described here, this position was used to treat microcystic adnexal carcinoma in a patient who presented with three scalp lesions and a lesion of the right scapular region. This arrangement allowed both resection and reconstruction with a microvascular flap without changing the patient’s position, as a result of being able to find neck vessels suitable for microanastomosis. Reconstruction was carried out using a right latissimus dorsi myogenous and subcutaneous flap, and anastomoses were created between the thoracodorsal artery and vein, and the transverse cervical artery and vein. In this position, transverse cervical vessels are well placed, with good exposure, and are in an optimal location for use in microvascular surgery. At 8 months post-reconstruction, the patient was in good condition without local recurrence or distant metastases, and the flap showed a good lining and contour. In conclusion, the park-bench position facilitates surgical excision, flap harvesting and microsurgery in the same patient position.

Riassunto

La simultanea demolizione e ricostruzione con lembi liberi di estesi tumori dello scalpo e della regione cervicale posteriore è difficile da eseguire mediante un singolo approccio chirurgico. In questi casi, la posizione park-bench – una posizione laterale obliqua – può permettere la simultanea demolizione e ricostruzione dello scalpo e della regione occipitale senza cambiare la posizione del paziente. Nel caso descritto, questa posizione è stata usata nel trattamento di un carcinoma microcistico annessiale, in un paziente che presentava tre lesioni del cuoio capelluto e una lesione della regione scapolare destra. Ciò ha permesso la demolizione e la ricostruzione con un lembo microvascolare senza variare la posizione del paziente, grazie alla possibilità di utilizzare i vasi del collo per le microanastomosi. La ricostruzione è stata effettuata mediante un lembo muscolare e sottocutaneo di latissimo del dorso, e le microanastomosi sono state effettuate tra l’arteria e la vena toracodorsale e l’arteria e la vena cervicale trasversa. Infatti, in questa disposizione, i vasi cervicali trasversi cadono bene, con una buona esposizione, diventando un’ottima collocazione per la chirurgia microvascolare. A 8 mesi dalla ricostruzione il paziente è in buona salute senza ripresa di malattia localmente e a distanza, il lembo presenta un buon “lining e contour”.  In conclusione, la posizione di park-bench permette la resezione chirurgica, il prelievo del lembo e la fase microchirurgica senza variare la posizione del paziente.