SIO         

Loading

Trans-nasal endoscopic and intra-oral combined approach for odontogenic cysts

Approccio combinato trans-nasale endoscopico e intra-orale alle cisti odontogene

P. Procacci1, L. Lanaro1, G. Molteni2, D. Marchioni2, F. Lonardi1, S. Fusetti3, P.F. Nocini1, M. Albanese1

1 Section of Dentistry and Maxillo-facial Surgery, 2 Section of Otolaryngology, Department of Surgical Sciences, Paediatrics and Gynaecology, University of Verona, Italy; 3 Section of Dentistry and Maxillo-facial Surgery, Department of Neuroscience, University of Padova, Italy

FULL TEXT - PDF DOCUMENT

Summary

Maxillary cysts are a common finding in maxillofacial surgery, dentistry and otolaryngology. Treatment is surgical; a traditional approach includes Caldwell-Luc and other intra-oral approaches. In this article, we analyse the outcomes of 9 patients operated on using a combined intra-oral and trans-nasal approach to the aforementioned disease. Although the number of patients is small, the good results of this study suggest that the combined approach might be a reliable treatment option.

Riassunto

Le cisti mascellari sono un’evenienza comune nella pratica clinica degli specialisti del settore Odontoiatrico maxillo-Facciale e Otorinolaringoiatrico. Il trattamento della patologia è esclusivamente chirurgico. Tradizionalmente gli approcci chirurgici descritti per il trattamento di questa patologia sono di tipo intra-orale (ad esempio la chirurgia secondo Caldwell-Luc, mutuata dalla chirurgia per la sinusite). In questo articolo basato sulla revisione retrospettiva di 9 pazienti operati con approccio combinato per cisti del seno mascellare, abbiamo analizzato i risultati di questa procedura. Anche se il numero dei pazienti è esiguo e i risultati sono da validare su un campione più ampio, il risultato di perfetta guarigione, i dati sul tempo di ospedalizzazione e la mancanza di gravi complicazioni suggeriscono che il trattamento sia valido.