SIO         

Loading

Keratoacanthoma: an unusual nasal mass

Cheratoacantoma: un’insolita neoformazione nasale

M.S. Sazafi1, H. Salina1, A. Asma1, N. Masir2, S.H.A. Primuharsa Putra3

1 Department of Otorhinolaryngology-Head & Neck Surgery, Universiti Kebangsaan Malaysia Medical Centre, Kuala Lumpur, Malaysia; 2 Department of Pathology, Universiti Kebangsaan Malaysia Medical Centre, Kuala Lumpur, Malaysia; 3 Ear, Nose & Throat – Head & Neck Clinic, KPJ Seremban Specialist Hospital, Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia

FULL TEXT – PDF DOCUMENT

Summary

We report a case of keratoacanthoma in a non-sun-exposed nasal vestibule of an 84-year-old man. He presented with a progressively growing left nasal mass that had been present for 8 months. Examination showed a non-tender protruding mass arising from medial vestibular wall of the left nostril. Histopathology indicated it was a keratoacanthoma. In an elderly patient with a history of a progressively growing mass in the nose, a differential diagnosis of malignancy should be ruled out, and histological conformation is essential. To our knowledge, only a very small number of cases of nasal vestibular keratoacanthoma have been reported.

Riassunto

Descriviamo un caso di cheratoacantoma riscontrato a livello del vestibolo nasale in un uomo di 84 anni di età senza storia di esposizione solare. Il paziente presentava una neoformazione nel vestibolo nasale di sinistra comparsa da 8 mesi e progressivamente aumentata di volume. All’esame obiettivo si presentava come una massa esofitica non dolorante a base d’impianto a livello della parete mediale del vestibolo della narice di sinistra. L’esame istologico definitivo poneva diagnosi di cheratoacantoma. In un paziente anziano con storia di neoformazione nasale progressivamente aumentata di volume è necessario escludere la malignità della lesione. Per tale motivo l’esame istologico della lesione è indispensabile. Sulla base della nostra esperienza, sono stati descritti pochi casi di cheratoacantoma del vestibolo nasale.