SIO         

Loading

Papillary carcinoma on a thyroglossal duct cyst: diagnostic problems and therapeutic dilemma. A case report

Un raro caso di carcinoma papillare insorto su cisti del dotto tireoglosso: problematiche diagnostiche e dilemmi terapeutici

G. Proia, M.F. Bianciardi Valassina, G. Palmieri, M. Zama

Plastic and Maxillofacial Surgery Unit, Children’s Hospital Bambino Gesù, Rome, Italy

FULL TEXT (PDF DOCUMENT)

Summary

Thyroglossal duct cysts are one of the most common congenital abnormalities of the cervical region. Complications of these swellings are rare, and among these, appearance of a carcinoma has also been noted. We present a case of papillary carcinoma arising in a thyroglossal duct cyst in 20-year-old woman with a swelling of about 4 cm, located at the middle region of the neck over the hyoid bone. Our patient was treated using a modified Sistrunk operation, in which thyroidectomy proved crucial for the correct diagnosis and continuation of appropriate treatment. Our case confirms the difficulty in distinguishing a primitive thyroglossal duct carcinoma from a synchronous metastatic papillary carcinoma of the thyroid. This dilemma often remains unresolved.

Riassunto

Le cisti del dotto tireoglosso sono fra le più comuni anomalie congenite della regione cervicale. Le complicanze di queste tumefazioni sono rare e, fra queste, è stata descritta la comparsa di un carcinoma. Presentiamo un nuovo caso di carcinoma papillare insorto in una cisti del dotto tireoglosso in una giovane donna di 20 anni portatrice di una tumefazione di circa 4 cm, localizzata nella regione media del collo al di sopra dell’osso joide. La nostra paziente è stata trattata mediante l’operazione di Sistrunk, nella quale la tiroidectomia ha rappresentato uno step avanzato risultato cruciale per il raggiungimento di una corretta diagnosi e la continuazione di un appropriato protocollo terapeutico. Il nostro caso conferma la difficoltà nel distinguere un carcinoma del dotto tireoglosso primitivo da una metastasi sincrona di carcinoma papillare della tiroide. Questo dilemma spesso rimane irrisolto.