SIO         

Loading

Achieving early functional auditory access in paediatric cochlear implantation

Adattamento precoce dell’impianto cocleare in età pediatrica

E. Orzan1, E. Muzzi1, R. Marchi1, C. Falzone1, S. Battelino2 3, E. Ciciriello1

1 Audiology and Otolaryngology, Institute for Maternal and Child Health, IRCCS “Burlo Garofolo”, Trieste, Italy; 2 University Medical Centre Ljubljana, Department of Otolaryngology Head and Neck Surgery, Slovenia; 3 University of Ljubljana, Faculty of Medicine, Slovenia

FULL TEXT - PDF DOCUMENT

Summary

Cochlear implantation (CI) is a viable option for providing access to auditory stimulation in severe-to-profound hearing loss/impairment of cochlear origin. It has been demonstrated that CI is safe and effective for deaf children. Younger age at activation after CI is linked with better outcomes. It is important to study variables and issues that can interfere with an early fitting and access to sound after CI. They range from patient characteristics, family compliance and support, to technical, medical or organisational problems. A SWOT analysis and a subsequent TOWS matrix was conducted to discuss issues and propose recommendations to be considered when operating an early switch on of the CI.

Riassunto

L’impianto cocleare costituisce una valida opportunità per fornire l’accesso alla stimolazione uditiva nei casi di ipoacusia severa o profonda di origine cocleare. E’ stato ampiamente dimostrato che l’impianto cocleare è una soluzione sicura ed efficace e che la precocità nell’attivazione è associata a risultati migliori. E’ importante studiare le variabili e gli aspetti che possono interferire con un adattamento precoce e un adeguato accesso al mondo sonoro: caratteristiche del bambino, alleanza terapeutica con la famiglia, aspetti tecnici, medici e organizzativi. Obiettivo di questo lavoro è quello di proporre raccomandazioni utili per gli aspetti organizzativi-pratici relativi alle attivazioni precoci di impianto cocleare, attraverso un particolare modello di analisi SWOT e TOWS.